De aloude Japanse prentkunst is zo ongeveer alles wat
moderne kunst niet is: strikt figuratief, ambachtelijk, gericht op esthetiek en –au-, documentatief.
Maar wie niets op heeft met lukrake verfklodders, morsig
gelaste staalconstructies en mensenschedels ingelegd met goud en diamanten, móet
dezer dagen het Siebolthuis te Leiden bezoeken.
De tentoonstellingsruimte
op de bovenverdieping is gewijd aan Utagawa Kunisada, die in een lange carriere
vele duizenden prenten maakte van beroemde acteurs en bekende courtisanes.
Dat deed hij niet alleen, de prentenmakerij was een hele business,
met tekenaars, ontwerpers, houtblokkensnijders en drukkers en uitgevers.
Kunisada was eigenlijk gewoon artist in
residence. De beroemde Hiroshige was ook verbonden aan dezelfde uitgeverij,
maar die deed de landschappen.
Op de tentoonstelling draait een boeiende en instructieve
video over het proces van tekening tot prent, met prachtige beelden van het
ballet van de houtguts over het blanke kersenhout en het wonderlijke ontstaan
van de kunstprent. Voor elke kleur in de uiteindelijke prent is een aparte
drukgang en een apart houtblok nodig. Mooi om te zien dat de prentkunst, en
vooral het ambacht dat erbij komt kijken, nog niet uitgestorven is in Japan.
We paraderen langs de prachtig gekleurde prenten vol mooie
vrouwen en trotse acteurs. Die zijn meestal afgebeeld tijdens de apotheose van
hun rol, met rollende ogen en heroïsche pose. De beste exemplaren zijn opgespoord
en hier bijeengebracht. De rest van de oplage zal kwijt zijn , of verkleurd en
verlept. Je kocht een prent van je favoriete acteur, plakte ‘m op je waaier en
ging de blits maken bij de eerstvolgende uitvoering.
Sommige prenten behoren tot de collectie die Siebolt zelf heeft
meegenomen van zijn reizen. Maar die zijn zo ongerept en kwetsbaar, dat ze
alleen in fascilisme te zien zijn.
Omdat de beschikbare ruimte beperkt is, wisselt op 28
januari 2017 de collectie. Dan komt het latere werk van Kunisada aan bod. De
tentoonstelling loopt tot en met 5 maart, maar daarna zijn er natuurlijk weer
andere dingen, en de vaste collectie is ook geweldig. De museumkaart is
geduldig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten